Tuesday, 23 October 2012

Kawasaki Ninja 150 (KR150)

Hi , Ohayogozaimasu...Bishojo:) 

Pada awal tahun 1990, Kawasaki Ninja 150 atau Kawasaki KIPS telah di bawa masuk ke Malaysian oleh Kawasaki Sunrock di Segambut. Model yang pertama tidak mempunyai sportrim dan cermin sisi belakang terletak di handle motorsikal.Rekabentuk Ninja 150 ini seperti Kawasaki GPZ 600.Di Malaysia terdapat dua jenis warna merah/putih dan hijau/putih di tawarkan dengan harga Rm 6400 otr.

Gambar bike ihsan dari Kipas .

Spesifikasi KR150
1. Enjin - 2 Lejang , 1 silinder (Pendingin Cecair)
2. Isipadu -148cc
3. Bore  x stroke -59.0 x 54.4mm
4. Nisbah mampatan - 8
5. Power Maksimum - 30.5ps (Pada rpm 10,000)
6. Tork Maksimum - 2.18 kgm  pada 10,000 rpm
7. Casis - Kerangka ;Double Cradle'
8. Tayar Depan - 80/90 -17 (44P)
9 . Tayar Belakang - 90/90 - 18 (51 P)
10. Brek - Dics brake ,sistem hidraulik
11. Dimensi - Panjang : 1955mm, Lebar 665mm, 1085mm,
12. Berat - 114kg
13. Isi tangki petrol - 10.3L
14. 2T - 1.2 Liter
15. Eletrik - 12v



 



Carburetor PWK Keihin telah digunakan bagi model yang Kawasaki KR150 generasi pertama. Memang terbaik untuk kegunaan di trek pada zaman kegemilangan itu. terbaikk:)










Motor ini menggunakan sistem K.I.P.S (KIPS) iaitu Kawasaki Integrated Power Valve System.Ini lah keistimewaan model ini. KIPS berfungsi dengan sendiri melalui  pengerakan mekanikal. Saya masih mengagumi jurutera-jurutera yang mencipta sistem walaupun saya kurang arif mengenai KIPS ini:) Untuk memahami lebih lanjut sila klik sini http://www.dirtrider.net/justkdx/kips.html.
Sekadar berkongsi pendapat dan maklumat.


Nihon Ga Daisukidesu...:)

bersambung.....

3 comments:

:)

Labels